چطوری از موزه گردی لذت ببریم؟

سوال اساسی برای من این بود که «چطور از موزه لذت بیشتری ببرم؟» یا «اصلا به طور کلی چطور از موزه گردی لذت ببرم!؟» «اصلا می شه از موزه لذت برد؟» اول اینکه برای لذت بردن از همچین جایی لازمه که یه کنجکاوی اولیه در موردش داشته باشیم. اگه از اول این توی ذهنت باشه که «خب بریم چهار تا دونه کاسه کوزه ببینیم، که چی؟» تمام طول مدتی که توی موزه هستی تبدیل به جهنم می شه. پس:

«1» موزه مرتبط با موضوع مورد علاقه ات رو انتخاب کن.

«2» قرار نیست تمام نوشته های کنار اشیای موزه رو بخونی.

حتما دیدین که توی موزه پر از توضیحات مختلف در مورد اشیای اونجاست، این فکر رو از سرتون بیرون کنید که قراره تمامش رو بخونید و برای اینکه لذت ببرید فقط اون هایی رو دنبال کنید که توجهتون رو جلب می کنه.

«3» حتما سیر و سر حال برید.

اگه گرسنه، تشنه یا خسته باشید، نمی تونید از این تجربه لذت ببرید. اگه اجازه می دن با خودتون خوراکی ببرید و اگه نه قبلش یه چیزی بخورید یا برای استراحت بیرون بیاید.

«4» از آدم های پر سر و صدا توی موزه دوری کنید.

سعی کنید اتاق های خالی رو برای بازدید انتخاب کنید. برای لذت بردن باید بتونید توی افکار خودتون غوطه ور بشید و این کار با وجود بچه ای که داره جیغ می کشه و گریه می کنه غیر ممکنه!

«5» با راهنمای تور موزه برید یا اگه توی موزه به گروهی برخورد کردید که راهنما داشتن مودبانه ازشون خواهش کنید که به گروهشون بپیوندید.

توی کشورهای خارجی تراکم این جور گروه ها بیشتره و احتمال برخورد کردنتون با همچین گروهی و ناخودآگاه همراه شدن باهاشون بیشتره و خیلی وقت ها مجانی با یه تور همراه می شید اما توی ایران این اتفاق کمتر میافته و پس بهتره از قبل دنبال موقعیت های تورهای این شکلی بگردید. نفع موزه گردی با راهنما اینه که راهنما به داستان ها و قصه های پشت اشیای موزه تسلط داره. بشقابی که برای شما فقط یه بشقاب نقاشی شده ی ساده است برای راهنمای تور پر از معنا و مفهومه و شاید ده ها آدم برای نجات دادن اون ظرف ساده کشته شده باشن یا برای دزدیدنش جونشون رو به خطر انداخته باشن. برای من این قصه های پشت این اشیاست که موزه گردی رو لذت بخش می کنه و این قصه ها رو فقط از قصه گوش می شه شنید و این قصه گوها رو فقط می تونید بین راهنماهایی پیدا کنید که با عشق تاریخ ایران و دنیا رو خوندن و با عشق ردپای تک تک این اشیا رو دنبال کردن تا بفهمن این فرش، این نقاشی، این دیگ توی کدوم یکی از داستان های اسطوره ای گوشه ی کادر جا خوش کرده بوده و شاهد همه چی بوده.

By آرزو ویشکا

نویسنده، مترجم، تولیدکننده محتوا و تسهیلگر حلقه های حمایتی جیپسی، مترجم کتاب سفر به انتهای دنیا - انتشارات پرتقال، فارغ التحصیل رشته مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین، علاقه مند به کتاب های توسعه فردی، روانشناسی، ادبیات ژانری و به خصوص گمانه زن، ادبیات ژاپن، مانگا، مانهوا، انیمه، فیلم و سریال، موسیقی پس زمینه بازی، فیلم و انیمه

One thought on “چطوری از موزه گردی لذت ببریم؟

  • ایمان شهسواری

    بسیار عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *