با چه ترفندایی تو خونه تحرک بیشتری داشته باشیم؟

💁🏼‍♀️با چه ترفندایی، توی خونه تحرک بیشتری داشته باشیم؟

ترکیب کردن کارهای روزانم با هم‌دیگه، از علاقه‌مندیامه. ممکنه این موضوع برای کارایی که به تمرکز زیادی نیاز دارن، به راحتی قابل اجرا نباشه. شاید با گفتن این حرف، یاد مالتی تسکینگ بیوفتین؛ که آقا، ما اخرش نفهمیدیم مالی تسکینگ خوبه یا بده؟ برای جواب این سوال باید بپرسیم: برای چی و برای کی، خوبه؟ انجام دادن دو کار به طور همزمان( با ترفند پایین) می‌تونه ما رو به تحرک بدنی تشویق کنه:

ترکیب کردن مطالعه و پیاده‌روی توی خونه؛ این کار به خصوص بعد از یه وعده غذایی، می تونه انتخاب دلچسب و هوشمندانه ای باشه؛ این کتاب می‌تونه داستانی یا غیر داستانی باشه.انتخاب کتاب مناسب برای پیاده‌روی تو خونه، می تونه به میزان تمرکز لازم برای خوندنش، بستگی داشته باشه. تا امتحان نکنین متوجه نمی‌شین که چه قدر می‌تونه به تنظیم مود و عادت‌سازی ورزش، کمک کنه، پس کتاب مورد‌علاقتون رو بردارین و قدم بزنین!

چیدمان کارهای ذهنی و کارهای جسمی؛ یکی از کارایی که به بیشتر شدن تحرک‌بدنی و تعادل انرژی روانی و جسمی، کمک می‌کنه، چیدمان کارهای ذهنی و جسمیه. فرمولش اینه: استراحت کارِ ذهنی، کارِ جسمیه و استراحتِ کار جسمی، کار ذهنیه. اینکه کدوم رو اول انتخاب کنین و به هر کدوم چه قدر زمان اختصاص بدین، به زمان آزادتون در روز، شغل و نوع کارتون، توان جسمی و فکری و اولویت‌بندی‌تون بستگی داره. مطمینم بعد از امتحان کردنش، با هیچی عوضش نمی‌کنین.

رقص درمانی؛ رقصیدن با آهنگ مورد‌علاقتون و اون جوری که دوس دارین، احساساتتون رو بروز بدین و عرض اندام کنین، یکی از ترفندای افزایش تحرک‌بدنیه. این کار می‌تونه شما رو به بدن و حتی احساساتتون متصل کنه، خصوصا وقتی که با آهنگای موردعلاقه‌تون، بدنتون رو حرکت می‌دین. این آهنگ می‌تونه، آهنگِ غمگین مورد علاقتون باشه. برون‌ریزی احساسات با حرکت دادن بدن ایده‌ی درخشانیه نه؟ اگه راجع بهش هیچ ایده‌ای ندارین، می‌تونین، رقص‌های معاصر (کانتمپراری) رو، توی یوتیوب ببینین و اگه خوشتون اومد، خودتون رو به رقص دعوت کنین.

کارِ خونه به مثابه چالش بدنی: نیازی نیس برای شروع سخت بگیرین. شاید نیاز باشه دیدگاهمون به تحرک بدنی رو، عوض کنیم تا مسیر عادت‌سازی ورزش واسمون، هموارتر بشه. کارایی مث: آماده کردن غذای سالم، پاک کردن حبوبات، شستن سبزیجات، خشک کردن و بسته بندیشون، خرد کردن میوه ها ، می‌تونه شروع خوبی باشه( این کارها تحرک بدنی محسوب می‌شن و با ورزش کردن فرق داره). ایستادن و حرکت اطراف آشپزخونه رو، برای شروع عادت‌سازی دست کم نگیرین.

پیشنهاد من اینه کاری رو انجام بدین که در راستای هدف سلامتیتون باشه، مثلا آماده کردن یه سالاد سالم و جدید یا آماده‌سازی گوشه ای از خونه برای یوگا یا حرکات کششی. جاروبرقی، گردگیری و رسیدن به گلدونا، مرتب کردن کشوهای لباس، تا کردن و نظم دادنشون هم، می‌تونه برای شروع تحرک بدنی جذاب باشه. برای هیجان‌انگیزتر کردن کارهای جسمی که تو خونه انجام میدین، لیست آهنگای انرژی‌بخش مورد علاقتون رو در دسترس بذارین و پخش کنین، حتی می‌تونین برای انجام کارای خونه و اشپزی تایمر بذارین و با سرعت بیشتری اون کارو کنین، انگار با خودتون مسابقه گذاشتین. تغییر دکوراسیون بخشی از خونه برای ورزش، می‌تونه بهتون انگیزه‌ی خوبی بده. حتی می‌تونین برای ایزوله کردن محیطتتون (برای عادت‌سازی)، چیدمانِ خوراکی‌های آشپزخونه، سالن پذیرایی و اتاق کارتون رو عوض کنین، خوراکی های بدون ارزش‌غذایی رو جابجا کنین و خوراکی های مفید رو در دسترس بذارین.

استفاده از یوتیوب: یوتیوب می‌تونه برای شروع عادت‌سازی ورزش خوب باشه. چنل‌های ورزشی، که می‌تونین باهاشون ارتباط بگیرین رو، پیدا کنین و باشون عادتِ جدید ورزشیتون رو شروع کنین. تو چالش‌هاشون شرکت کنین و ازشون الهام بگیرین. سر زدن به چنل این آدما حتی اگه به ورزش کردن منجر نشه، می‌تونه به بعضی آدما، انگیزه‌ی شروعِ روتینِ ورزشی بده. به بعضی آدما! در معرضِ فعالیتای مورد علاقه بودن و جم کردن منابع متنوع، به عادت‌سازی کمک می‌کنه. حوصله کنین و برای این کار زمان لازم بذارین و از نتیجه‌اش کیف کنین.

پیشنهادی برای تو:
برای شروع عادت‌سازی و ساختن مسیرای عصبی جدید، ثبات، بیشتر از شدت اهمیت داره. با گام ‌های کوچیک شروع کنین و به مرور سطح فعالیت خودتون رو زیاد کنین.

By پریسا اسماعیلی

خیلی وقته دارم درون خودم سفر می‌کنم یه جورایی فک می‌کنم بخوام هم دیگه نمی‌تونم وایسم! کشفِ چیزای مختلف راجع به خودم بِهم معنا می‌ده و تعریف کردنش واسه آدما، جونِ ادامه دادن اینجام تا از تجربه هام بگم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *